05 Ogos 2010

Tip Ramadhan

Salam Geng....
Nampaknya dah 2 hari sha x buat entry baru kt blog dan x berblogwalking ke blog kengkawan....bz btol la skrg ni...kijer office dgn keje2 sampingan di rumah...maaf k....
Mcm sedar x sedar jek..next week hari Rabu bersamaan 11th Aug kita smua umat islam akan menyambut bulan penuh keberkatan...Ramadhan Al-Mubarak....
So, semalam tgh2 layan email2 dapat email fwd dr kengkawan office ttg petua or tips sempena Ramadhan...Jom baca....


Diam tak diam..lagi seminggu kita akan menyambut Ramadhan ....
Tanpa disedari,bulan Rejab dan Syaaban kini berlalu penuh ketenangan .Ramadhan bakal menjelang kembali menyambut umatnya dengan kepasrahan.Alangkah rugi sekiranya hari-hari yang dilalui di bulan yang penuh barakah ini dibiarkan tanpa adanya pengisian dan peningkatan rohani.
Akhirnya bulan Ramadhan yang berkah ini kembali lagi.. Pintu syurga dibuka, pintu neraka ditutup,syaitan dibelenggu ... Pahala digandakan, ganjaran di'multiplekan'... Allah mengurniakan Ramadhan untuk ummat Muhammad sehingga Nabi-Nabi lain mengatakan alangkah bertuahnya menjadi ummat Muhammad..
Bertuahnya kita dengan Ramadhan.. malah ada satu malam bersamaan seribu bulan..IA dipanggil Lailatul Qadr ! ramai sedang memburunya sejak dari dulu lagi,namun terlepas peluang dari tahun ke tahun sehingga menginjak umur yang semakin tua ini.Adakah anda sudah mendapat malam yang bertuah itu ? (Jika anda dah dapat saya ingin berguru dengan anda !)



Tips Ramadhan :
1. Berniatlah dengan sepenuh hati untuk ramadhan kali ini..!
2. Solat fardhu dijaga rapi,terawih sebagai perapi.
3. Tambah saham akhirat dengan membaca al-Quran 
Dan berzikrullah..kalo nak rezeki melimpah kenalah beramal dengan akhlak Nabi,DOA seribu dinar dan pelbagai ayat lagi.
4.  Nak dapat surplus lagi kenalah bersedekah,amal jariah dan berzakat
5.  Nak sihat kenalah jaga perut,makan bila lapar berhenti sebelum kenyang.
6.  Jangan lupa bersahur,krn sahur itu banyak keberkatannya.
7.  Masa berbuka jangan lupa bersyukur rezeki tuhan,Kita org Melayu ni mmg kuat makan nasi,Nabi kita dulu makan kurma dan air kosong pun dah mencukupi.Tapi tak mengapa,makan sekadar aja,pastu solat maghrib.. sambung balik seadanya sebelum terawih.Kalo moreh nak bantai lagi makan sikit saja.Sbb kita nak rehat dalam keadaan normal,baru bole bangun qiyamullail atau sahur.
8. Masa berpuasa jangan mengumpat banyak,better baca al-Quran lagi bagus.
9. Bulan Ramadhan ni jangan tgk mende porno yang tak elok,better tgk mende lain yang lebih bermanfaat.Sama juga dgn lagu,better dgr ceramah agama atau nasyid lebih baik.
10. Ramadhan kali ni biarlah lain sikit dari yang lepas..Kita banyak berjumpa tok imam,tok guru,ustaz² atau mereka yang alim untuk menuntut ilmu.Adakalanya insaflah untuk mencari amalan yang lebih kekal abadi di sana berbanding di dunia yang sementara cuma.

"Ketahuilah sesungguhnya secebis kasih membuat kita sayang,
Seucap janji membuat kita percaya,
Sekecil luka akan membuat kita kecewa,
Tetapi sebuah persahabatan akan selamanya bermakna"


Selamat Berpuasa Sumer...salam kemaafan andai sha ada melakukan salah dan silap yg tersembunyi atau sebaliknya....

2 Komen Anda:

marhaban ya ramadhan semoga sukses selalu

banyak blog yang saya kunjungi tidak layak untuk dibaca apalagi dipublikasikan, namun berbeda dengan blog ini, blog ini sangat kaya akan sentuhan seni dan update informasinya sangat cepat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More