21 Disember 2011

Jepun: Muslim tanpa Islam

As Salam..
Sha tersentuh baca email forward dari kawan2 pagi ni... sorry..about Japan again...
Japan ?... i miss so much Nagoya..especially Kanayama & Sakai shopping mall ....kkekee...
Jom baca..
Bercerita tentang Jepun, ramai yang memuji sifat masyarakatnya yang berdisiplin, menepati masa, menjaga kebersihan dan macam-macam lagi. Benar, di sini kita dapat melihat Muslim tanpa Islam. Namun, dalam macam-macam yang dikatakan orang itu, satu yang menarik perhatian saya.
Ramai yang bertanya, lelaki Jepun handsome tak?
Saya akan garu kepala dan senyum. Sebab kan beauty lies on the eyes of the beholder.
Tapi kalau ada yang bertanya, nak kahwin dengan lelaki Jepun tak?
Saya akan jawab nak!!!
 
Lelaki Jepun
Rata-rata masyarakat di sini berkahwin lambat. Namun, dapat dilihat mereka yang berkahwin adalah mereka yang benar-benar bertanggungjawab terhadap keluarga mereka. Saya sangat kagum dengan sifat para suami atau ayah di Jepun.
Setiap pagi, dalam perjalanan ke university, inilah pemandangan yang saya lihat..
Ayah berpimpinan tangan dengan anak-anak kecil mereka, berjalan bersama ke sekolah sebelum ke tempat kerja masing-masing.
Kalau dilihat dalam train pula, apabila anak-anak kecil menangis atau merengek, maka si ayah yang akan mendukung dan menghiburkan hati si anak.
Ayah berbasikal membawa anak dalam raga, ayah melayan rengek si anak. Pemandangan yang biasa dilihat di sini. Pemandangan yang sangat jarang dilihat di tanah air kita sendiri. Sifat penyayang mereka terhadap keluarga dan anak-anak, sifat prihatin terhadap kaum wanita yang telah melahirkan zuriat untuk mereka, benar-benar mengagumkan. Memang banyak lagi sifat buruk lelaki Jepun, tapi dalam buruk-buruk perangai mereka, mereka sangat baik dan bertanggungjawab terhadap keluarga.
Wanita Jepun
Pernah juga saya dan rakan-rakan melepak di masjid di sini, si ibu(Jepun) masuk bersama anaknya yang sedang menangis dan mengamuk sehingga menggulingkan diri di lantai masjid. 
Kami yang sedang makan pun berasa tidak sedap hati, lalu seorang sahabat saya membawa coklat dan menghulurkan kepada si anak untuk memujuknya daripada terus menangis, namun jawab si ibu,
  “Daijoubu desu. Ima daiji na tokoro desu.”
“Tak mengapa. Sekarang masa yang penting.”
Masa untuk si ibu mentarbiyah anak untuk berperangai lebih baik. Lalu kami mendengarkan pertuturan mereka.
“Aisyah, awak nak ape? Kalau awak nangis-nangis macam ni mama tak faham. Nangis-nangis ni baby je. Aisyah bukan baby lagi. Awak nak ape? Nak buat ape?”
“Cakap. Kalau nangis memang mama tak faham. Awak bukan budak kecik lagi dah.”
Mereka melayan si anak sewajarnya seperti orang dewasa. Patutlah anak-anak kecil di sini tak banyak meragam. Didikan itu bukan dengan memberikan mereka apa yang mereka mahukan, tetapi mengajar mereka untuk berfikir dan bertindak sewajarnya sesuai dengan usia mereka.
Kalau dalam train pula, apabila anak-anak yang telah boleh berjalan, lingkungan 4 hingga 6 tahun bermain-main atau membuat bising, si ibu akan menyuruh mereka agar berdisiplin sambil menunjukkan tanda-tanda jangan bising, sila pegang penghadang untuk mendisiplinkan mereka. Dalam kelembutan wanita-wanita Jepun, mereka sangat serius dalam mendidik anak-anak menjadi orang yang berguna.

Masih belum terlambat
Rasulullah SAW bersabda, “Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah yang paling baik akhlaknya, dan yang berbuat baik kepada ahli keluarganya.” (Riwayat Abu Daud dan Tirmizi)
Lagi sabda Rasulullah SAW, “Sebaik-baik kamu adalah yang terbaik terhadap keluarganya; dan aku adalah yang terbaik dari kamu terhadap keluargaku. Orang yang memuliakan kaum wanita adalah orang yang mulia, dan orang yang menghina kaum wanita adalah orang yang tidak tahu budi.” (Riwayat Abu ‘Asakir)
Masih belum terlambat untuk kita semua merubah diri dan sifat diri mencontohi yang terbaik, Rasulullah SAW dalam bergaul dengan keluarga. Kalau mereka yang tiada aqidah Islam, mampu untuk menghormati wanita dan anak-anak, menyayangi keluarga, kerana itulah fitrah manusia yang telah ditetapkan olehNya. Apatah lagi kita yang Allah ganjarkan bermacam-macam ganjaran apabila berbuat baik kepada ibubapa dan keluarga.
Jom usaha kembali kepada fitrah!!

Thks Sudi Membaca Entry sHa ! Muah2 !

14 Disember 2011

10,000 Langkah Berjalan Kaki

Salam sumer...
hari ni lambat sket nak update entry baru kt sini...
Fikir punya fikir..kenangan @ memori semasa lawatan kerja 2 minggu ke Nagoya, Japan bulan lepas buat sha terfikir tentang jalan kaki ni...
Mana tak...rata2 rakyat Jepun ni kuat berjalan kaki...dan ada yg berulang alik pergi balik kerja sejauh 4km setiap hari dengan hanya berjalan kaki...peh...mana tak rakyatnye rata2 sihat dan panjang umur....
sha baru 2 minggu berjalan kaki kt sana dah mengeluh sakit2 kaki...hehe..
Anyway miss the Japan life ...rasa kalau dok sana terus mesti best... 
But Malaysia still da' best...:-)

Okes2 ...tak nak bebel panjang...
Entry sha kali ni nak cerita sket kat u alls Kebaikan Berjalan Kaki....Kosnye murah dan mudah kan...Kempen utk berjalan kaki ni pun dah diuar-uarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia...
Jom baca kebaikan berjalan kaki ni..

Faedah berjalan kaki
  1. Menyihatkan jantung, mengurangkan risiko penyakit jantung dengan merendahkan paras kolesterol.
  2. Mengawal tekanan darah dan mencegah risiko penyakit darah tinggi dan strok.
  3. Mengurangkan risiko penyakit diabetes. Berjalan meningkatkan keupayaan badan untuk memproses gula dengan lebih baik dan membantu melancarkan aliran darah.
  4. Mengawal berat badan dan membantu membentuk tubuh badan menjadi menarik.
  5. Mengurangkan stres. Berjalan membantu merangsang penghasilan hormon endorfin yang membuatkan kita lebih ceria dan sihat.
  6. Mengekalkan kekuatan otot.
  7. Mengurangkan risiko osteoporosis
  8. Mengekalkan kestabilan dan mengurangkan risiko jatuh terutama kepada golongan warga emas.
  9. Mampu meningkatkan keyakinan diri.
 Cara Mudah Untuk Berjalan
Terdapat banyak cara untuk kita melakukan senaman berjalan ini. Apa yang penting ialah kita harus pandai mencari peluang dan menjadikan senaman itu sesuatu yang menyeronokkan.
  1. Sekiranya kita tinggal di kondominium atau pangsapuri, cuba minimakan penggunaan lif. Sebaliknya lebihkan dengan menggunakan tangga. Sekiranya tidak mampu kita boleh menaiki lif separuh jalan sahaja dan seterusnya menggunakan tangga untuk sampai ke tempat yang ingin dituju.
  2. Letakkan kereta di tempat yang agak jauh dari tempat yang ingin ditujui. Sebagai contoh, jika kita ke kompleks membeli belah atau ke pejabat, kita boleh meletakkan kereta sedikit jauh dari pintu masuk. Ini bergantung kepada keadaan sekiranya tidak sesak dan tidak mendatangkan kesulitan yang ketara kepada kita.
  3. Jangan hanya duduk sepanjang masa di pejabat. Kita boleh berjalan di sekeliling bangunan tempat kerja.
  4. Bagi yang berkeluarga, bawalah mereka untuk bersiar-siar di taman rekreasi. Ketika berada di umah pula, bermainlah sepuas-puasnya dengan anak anda. Ini juga merupakan salah satu cara untuk membakar kalori dan merangsang otot untuk bergerak.
  5. Maksimumkan berjalan kaki sekiranya kita ingin ke satu-satu tempat. Sebagai contoh kita boleh berjalan untuk ke masjid, ke kedai runcit, ke rumah jiran dan sebagainya. 
  6. Cuba untuk melakukan senaman berjalan sekurang-kurangnya 3 hingga 5 kali dalam seminggu
Selamat Mencuba :-)
Sumber : Info Sihat.gov.my

Thks Sudi Membaca Entry sHa ! Muah2 !

12 Disember 2011

Demi Kekasihku Sayang..

Sanggup meredah paku demi awek gebu..hehe...Sucinye cinta mereka kan...so cute..

 
 Sharing is caring..:-)

Thks Sudi Membaca Entry sHa ! Muah2 !

Selamat Datang LEGOLAND MALAYSIA

As Salam..Selamat Pagi Hari Isnin...Jangan monday blues taw..keje mesti semangat..ekkke....
Uo alls tau tak pasal LEGOLAND - Dragon-Coaster Asia yg akan dibuka di Malaysia tak lama lagi.under Wilayah Pembangunan Iskandar... pada tahun 2013
Nak tau kt mana ? Nusajaya Johor bahru... amek highway ke PTP (Pelabuhan Tanjung Pelepas)...belakang umah sha jek tu...dekatnyeee...bangga seh..hehe..
Dengar khabarnya Pre opening annual ticket (Normal Price) - limited period spt berikut :-
Adult - RM195
Child - RM150
Adult - RM275
Child - RM210
GATE PRICES
Adult - RM140
Child - RM110

Pemegang Mykad dapat rebet RM30 on the gate..
Mak ai mahalnye...harga dewasa antara RM195 ~ RM 275...lebih kurang harga tiket masuk ke Universal Studio Singapore..

Apapun maklumat lanjut boleh jenguk ler laman web dia kat :
http://www.LEGOLAND.com.my.

Thks Sudi Membaca Entry sHa ! Muah2 !

11 Disember 2011

Fenomena Gerhana Bulan Malam tadi

As Salam...
Salam Pagi Minggu sumer.... apa xtvt anda sumer buat hari ni..
kt JB hari ni cuaca gelap..mendung and at the end tgh gerimis mengundang....sha baru lepas masak kari... now lepak2 share entry dgn u alls k..
Entry sha pagi ni not about to share my kari resipi..hehe..tapi about gerhana bulan penuh yg terakhir tahun ni yg sumer penduduk di bumi Malaysia ni saksikan malam tadi...kan..Alhamdulilah..
Lepas ni kalau nak tengok lagi,,,Insyallah...tahun 2014...Amin..
Menurut Pengarah Planetarium Negara, Azreena Ahmad..gerhana bulan akan berlaku ketika fasa bulan penuh dan apabila ia melintasi bayang bumi.
“Gerhana pada malam ini bermula dengan fasa penuh penumbra pada pukul 7.34 malam (waktu tempatan), tetapi kesan gerhana masih tidak dapat diperhatikan memandangkan bulan merentasi bayangan penumbra bumi yang kurang gelap.
“Gerhana jelas dapat dilihat semasa bulan memasuki bayang umbra bumi mulai pukul 8.46 malam sehingga gerhana maksimum pada pukul 10.32 malam ini.
“Bulan akan mula keluar daripada bayang umbra bumi pada pukul 10.57 malam dan keluar sepenuhnya pada pukul 12.18 tengah malam tadi,” katanya.
Inilah gambar-gambar yg berjaya dirakam sekitar kejadian malam tadi...
SubhanaAllah ..Maha Suci Allah yg mengatur kejadian dibumi ini dan seluruhnya....
(sumber : Utusan Malaysia Online)

Thks Sudi Membaca Entry sHa ! Muah2 !

09 Disember 2011

Jom Teka...Comelnye

Salam sumer..

mm...xde apa2 nak tulis..tapi jom tengok gambar comel nie...
Cari perbezaannye.... apa yg special tentang gambar ni..and u all comment k....























Comel gak meow ni kan.....:-)

Thks Sudi Membaca Entry sHa ! Muah2 !

05 Disember 2011

Kalau Satu Mampu, Kalau Lebih Satu…

Jom baca kisah lawak jenaka nih...semenjak dua menjak ni sha suka post entry cite2 lawak...:-)

Sidang teh tarik kami tengah malam semalam dihangatkan dengan pengakuan seorang rakan: “Aku dah berkali-kali cuba bagi tau isteri aku yang aku ni ada ‘girlfriend’ tapi dia buat tak tau, dia buat dhek aje!”
“Akikkk? Macam mana tu? Betui ka dia buat tak tau? Kalau betui, petua apa yang hang pakai? Boleh hang tolong ajar kami?” sambut seorang rakan dengan nada yang sangat teruja.

Kawan yang peitama itu berkata: “Soal aku sayang perempuan lain ni, tiap-tiap hari aku bagi tau dia. Setiap kali berSMS, dia akan bagi tau aku, Iluv U. Akupun balas I luv U2, Aku tak tulis “too tapi sengaja tulis ‘2′ supaya dia faham yang aku sudahpun menduakan dia.
Tapi itulah yang aku hairan, dia boleh buat tak tahu sedangkan aku sudah pun berterus terang, selain dia, ada lagi perempuan yang aku sayang.
Kami semua ‘bantai’ ketawa mendengar pengakuan rakan saya itu. Saya sendiri tidak tahu nak kata apa, melainkan hanya ketawa.
Saya kurang pasti sama ada rakan saya itu cuba berhelah dengan isterinya, ataupun berterus terang dengan isterinya. Dan lagi, kami turut menyangka dia berkata benar apabila memberitahu isterinya tidak kisah atau buat tidak tahu dengan apa yang dia beritahu
“Hang jangan dok syok sendiri la, bro! Kalau hang betul-betul berani, hang cakap terus terang dengan bini hang, aku nak tengok,” kata saya, sengaja mencabar.

Apa yang dikisahkan oleh rakan saya, itu adalah helah berbahasa semata-mata. Helah berbahasa tidak ada kena mengena dengan soal berani ataupun sikap jujur dan mahu berterus terang.
Helah berbahasa bagaimanapun tidak boleh dianggap sebagai bohong. Apa yang penting ialah bagi pihak yang menerima mesej itu, sama ada dapat atau tidak ‘menangkap’ apa yang mahu disampaikan.
Setelah reda sedikit ketawa kami mendengar cerita rakan itu, seorang lagi rakan pula ambil alih sidang dengan cerita apa yang berlaku antara dia dengan, isterinya.

Menurut kawan yang kedua itu, pada suatu petang, tatkala dia dan isterinya duduk menghadap cawan teh dan pisang goreng, datang mood dia hendak bergurau ‘kasar’ dengan isterinya.
Maka, dia pun bérkata: “Orang lelaki, kaiau hanya ada satu isteri, sebenarnya masih tak cukup syarat!”
“Tak cukup syarat? Apa pasal pulak?” tanya si isteri terpinga-pinga.
Menyedari pancingnya sudah mengena, kawan saya itu menyambung: “Memanglah tak cukup syarat. Nama pun is three, mestilah tiga. Kalau is one baru satu, is two masih tak cukup. Hanya is three baru cukup.”

Yakin hujahnya itu masih boleh dilanjutkan untuk menyampaikan maksudnya yang sebenar – kerana apa yang saya tahu, dia sememangnya berhajat malah sudah ada calon pun yang memungggu – kawan saya itu tidak dapat menahanketawa kerana berasa dirinya sudah menang dalam pusingan yang pertama itu.
Namun dia tidak sedar isterinya itu sebenarnya jauh lebih bijak.

“Ok, abang tahu bahasa Inggeriskan? Dalam grammar (tata bahasa) bahasa Inggeris, ada singular (tunggal), ada plural (lebih daripada satu). Kalau singular macam mana abang, apa beza singular dengan plural?”
Maka dijawab oleh si suami dengan penuh yakin, “Kalau singular, tak ada ‘s’. Kalau plural, ada ‘s’.”
“Ok, pandai pun abang ingatkan dah lupa.”
Maka tersengih-sengihlah si suami – sebagaimana yang diakuinya kepada kami – mendengar pujian itu.
Berkata pula si isteri: “Sekarang abang ada berapa isteri?”
“Satu!”
“Abang mampu atau tidak?”
“Mampu apa? Sara awak? Tentulah mampu. Ada awak rasa tak cukup apa-apa lagi?”
“Tidaklahl Saya tanya abang mampu atau tidak? Maknanya abang mampulah ye?”
“Ye, abang mampu!”
“Ok, sekarang isteri abang ada berapa?” tanya isterinya lagi.
“Tanya lagi… satulah,” jawab si suami.
“Ok, satu, mampu tidak ada ‘s’ kan? Kalau lebih daripada satu?”
“Alamak! MAMPUS!”

kan dah terkena..hehe 
Sumber : ceritahot

Thks Sudi Membaca Entry sHa ! Muah2 !

03 Disember 2011

Nak Cerita Pun Malas

Salam sumer...
sha dah lama x tulis kt sini kan..tu le... kalau dah bz...nak cerita pun malas...
apa2pun jom baca kisah lucu pasal penyakit malas nih...hehe
 Pada masa dahulu, ada sebuah kampung di mana semua rakyatnya amat rajin belaka tidak ada yang malas. Jadi pada suatu hari, rajanya membuat pengumuman hendak mencari seorang yang malas.

Semasa perhimpunan itu, adalah seorang lelaki mengaku, katanya, “Patik adalah yang paling malas.”
Raja pun bertanya, “Apa tahap malas tuan hamba?”

Lalu jawab lelaki tersebut, “Kalau patik hendak makan, ada orang yang suapkan patik.”

Tiba-tiba datang seorang lelaki lagi lalu berkata, “Patik lebih malas lagi daripada dia tuanku.”

Tuanku pun bertanya kepadanya, “Sampai mana pulak tahap malas tuan hamba?”

Maka jawabnya, “Kalau patik makanpun, sampai ada orang tolong kunyahkan.”
 Maka raja pun terdiam seketika.

Tanpa disangka-sangka datang seorang budak lelaki kepadanya sambil berkata,
“Patik adalah yang paling malas tuanku.”

Raja pun bertanya, “Bagaimana pula tahap kemalasan kamu si budak?” 
Budak itu pun menjawab, “Nak cite pun malas...

haha..kwang2...kan dah terkena.... 

Thks Sudi Membaca Entry sHa ! Muah2 !

26 September 2011

Cara Mandi Yg Lebih Sihat

As Salam Sumer..

dah lama sha x menulis kt sini..weekend yg sgt bz..dgn marhaban ..openhouse.. dan akhirnye sha pun sakit...demam..batuk..selsema...MC.. lepas makan ubat.nyambil buat entry terbaru... Jom layan..

CARA MANDI YG MENYIHATKAN...

 (gambar : cik google)
Kenapa ya kita perlu mandi setiap hari ? 
Kalau anak kecil, tentu jawapannya. ”Mak suruh mandi. kalau tak nanti kena marah” . atau pun “Nanti pergi sekolah, cikgu tanya dah mandi belum…. malunya kalau cakap belum”. ha.ha.ha. Namun pernahkah anda terfikir manfaatnya kepada kesihatan anda. Di dalam Islam pun kita diwajibkan mandi wajib terutamnya bagi suami isteri selepas bersama. 

Tentunya ada manfaat disebaliknya....

Salah satu manfaatnya ialah mengeluarkan haba dari tubuh kita. Haba ini, jika tidak dikeluarkan boleh merosakkan organ di dalam tubuh kita terutama otak. Haba ini boleh naik ke atas kebahagian kepala dan menjejaskan fungsi otak anda. Jika anda sukar tidur malam. Inilah salah satu sebabnya. Oleh itu, jangan lupa untuk mandi pada awal pagi dan sebelum maghrib. Kalau dapat mandi 3 kali sehari lagi baik.

Sebenarnya pada waktu petang, badan kita menghasilkan banyak haba. Bagitu juga di awal pagi. Dan juga ketika suami isteri bersama. Oleh itu, haba ini perlu dikeluarkan sebelum ia merosakkan organ di dalam tubuh kita. Mandi merupakan salah satu cara terbaik mengeluarkan haba ini Mandi bukan sahaja menyegarkan tubuh anda, malah memberi kesihatan yang lebih baik.


Terdapat kaedah mandi yang lebih baik dan lebih menyihatkan. Caranya mudah sahaja. Anda perlu mula jirus air dari bawah kaki kanan. Seterusnya jirus lagi naik ke atas sehingga ke bahagian kepala kanan. Kemudian lakukan cara yang sama dibahagian kiri pula. Ulang lagi sekali lagi. Dan selepas itu barulah mandi seperti biasa.
Rasionalnya kaedah ini ialah haba di tolak dari bawah ke bahagian atas. Seterusnya haba dikeluarkan melalui lubang hidung, mulut dan telinga. Kita perlu mulakan disebelah kanan kerana jantung terletak disebelah kiri. Ok. Jangan lupa lagi mandi ya setiap hari .

Hope sumer dpt manafaat daripada info ni...sharing is caring.... cau cin cau....jumpa lagi..


Thks Sudi Membaca Entry sHa ! Muah2 !

21 September 2011

Tersalah Umum Tarikh Hari Raya Kerajaan Saudi Bayar Kifarah 1.0 Billion Riyal.

Selamat Malam Sumer...

Sha baru sempat nak buat entry..jom baca kisah kerajaan Arab Saudi tersalah umum Tarikh Hari Raya Aidilfirti tahun ni...peh,.kes naya nih..


Akibat tersalah mengumumkan tarikh berakhirnya Ramadhan dan permulaan Syawal, pemerintah Arab Saudi terpaksa membayar kifarah bagi pihak seluruh penduduknya yang keseluruhannya berjumlah kira-kira satu bilion Riyal Saudi.

Sambil memohon maaf kepada rakyatnya, pemerintah Saudi turut mengarahkan semua rakyatnya berpuasa sehari bagi menggantikan puasa yang ditinggalkan kerana Hari Raya Puasa pada tahun ini tidak sepatutnya disambut pada 30 Ogos 2011, tetapi sepatutnya pada hari Rabu 31 Ogos 2011, bertepatan dengan kiraan para saintis di institut penyelidikan astronomi negara tersebut.

Apa yang dilihat dan disangkakan anak bulan Syawal pada hari tersebut rupa-rupanya adalah planet Saturn!

Demikian dilaporkan oleh AL-JAZERA............. kwang2....

Thks Sudi Membaca Entry sHa ! Muah2 !

19 September 2011

Demam K - Pop

Salam...

Annyeong-haseyo :-)

 
Selamat Malam sumer.... 
sorry today working day...monday blue nyer...nak buat kerja serba rajin..he3..
sha x tau nak tulis apa kt sini...tapi lately ni sha minat lak pulak nak tgk2 drama Korea.. bermula dari "BOF = Boys Over Flowers... so dah melarat2...
Buktinye...lagu dalam blog ni pun lagi korea.....waduh mcm mana boleh kena demam K-Pop nih..
Secara automatik..minat belajar bahasa Korea pun bermula... sesudah Mandarin dan Jepun...ni le masanye ambil kisah pasal bahasa Korea..

Adakah anda tergolong dalam golongan berikut?
  • Tiap-tiap hari dengar KPOP tapi haram tak faham apa dia cakap
  • TV favourite anda ialah KBS
  • Selalu lawat blog belajar Bahasa Korea untuk belajar bercakap Korea dalam Bahasa Melayu secara online
  • Ingin belajar Bahasa Korea Hangul sehari-hari
  • Ingin tahu cara belajar Bahasa Korea dengan cepat dan mudah
 Jom review bahasa Korea yg mudah2 u...mcm kt bawah...:-)

네.(예.)
[ Ne.(ye.)]
Ya.

아니오.
[Anio.]
Tidak. (Bukan.)

여보세요.
[Yeoboseyo.]
Halo.

안녕하세요.
[Annyeong-haseyo.]
Apa kabar.

안녕히 계세요.
[Annyong-hi gyeseyo.]
Selamat tinggal.

안녕히 가세요.
[Annyeong-hi gaseyo.]
Selamat jalan.

어서 오세요.
[Eoseo oseyo.]
Selamat datang.

고맙습니다.(감사합니다.)
[Gomapseumnida. (Gamsahamnida.)]
Terima kasih.

천만에요.
[Cheonmaneyo.]
Kembali. (Sama-sama.)

미안합니다.(죄송합니다.)
[Mianhamnida. (Joesong-hamnida.)]
Minta maaf. (Mohon maaf.)

괜찮습니다.(괜찮아요.)
[Gwaenchansseumnida.]
Tidak apa-apa.

실례합니다.
[Sillyehamnida.]
Minta Diri

Dan yang paling popular......tadaaaaaaaaa

난 널 사랑해
(Sarang-Haeyo)
I Love U = Saya sayang kamu

Sumber = RKI (Radio Korea International)

Thks Sudi Membaca Entry sHa ! Muah2 !

18 September 2011

Menu Sarapan Pagi Ni...

Salam Pagi Minggu Sumer....

Huk Aloh..kejap jek dah hari ahad.... mcm baru 2 minit jek hari jumaat lepas....ekkkk... hehe..saje jek tuh...setelah 2 hari full dgn open house pagi..tghari..ptg dan malam... dapur sha mmg 2 hari gantung sumer kuali dan senduk...
But before bed ada message from big boss kasi satu sound "...ma...u buat breakfast esok.." waduh..ingat nak bermalas2 di katil pagi2 ahad nih... hehe..nope...this is responsibility..kena la buat...bangkit2 le sha weii..
lepas dok tgk ..ngendap2 kabinet...ada mee pasta..dan bhn2 yg kira boleh dibuat breakfast....jom kita masak...menu nyer simple jek..

Spageti Udang Cendawan

 
 (gambar : kredit Saji)

 Bahan-bahan A: 
1 bungkus spaggeti - direbus hingga empuk, ditos dan digaul dengan dua sudu marjerin/olive oil

Bahan-bahan B:
1 cawan isi ayam - dipotong dadu
1 cawan udang sederhana - dikupas kulit dan dibersihkan
2 sudu besar cili kisar
2 ulas bawang putih - ditumbuk
5 ulas bawang merah
1/2 cawan cendawan butang - dibelah dua
5 biji bebola ikan - dibelah dua
2 keping kek ikan (fish cake) - dipotong kiub
2 sudu besar sos tomato
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar kicap manis
1 cawan sayur campur
2 sudu besar marjerin
1 kiub pati ayam
2 biji telur
1/2 cawan air
Garam secukup rasa
1/2 cawan bawang goreng
1/2 cawan potongan daun bawang dan daun sup

Cara menyediakan:
1. Panaskan marjerin di dalam kuali.
2. Tumis bahan tumbuk dan cili hingga wangi.
3. Masukkan ayam, udang, semua jenis sos, kicap dan kiub pati ayam. Kacau rata.
4. Masukkan cendawan, bebola ikan, kek ikan, sayur campur, air, dan garam. Kacau rata.
5. Apabila sudah masak, masukkan spageti, kacau lagi.
6. Pecahkan telur ditengah-tengah kuali dan gaul rata.
7. Taburkan bawang goreng, daun sup dan daun bawang. Bolehlah hidangkan....

Thks Sudi Membaca Entry sHa ! Muah2 !

17 September 2011

KISAH PEMUDA BERIBU-BAPAKAN BABI

Salam Sumer..

Jom baca kisah menarik yg sha sgt2 tersentuh membacanye.... Jom baca sama-sama yea..yg baik jadikan ikhtibar..yg buruk jadikan sempadan...sharing is caring...

 (credit : islamicstyle)

Nabi Musa adalah satu-satunya Nabi yang boleh bercakap terus dengan Allah S.W.T Setiap kali dia hendak bermunajat, Nabi Musa akan naik ke Bukit Tursina. Di atas bukit itulah dia akan bercakap dengan Allah.Nabi Musa sering bertanya dan Allah akan menjawab pada waktu itu juga. Inilah kelebihannya yang tidak ada pada nabi-nabi lain.

Suatu hari Nabi Musa telah bertanya kepada Allah. "Ya Allah, siapakah orang di syurga nanti yang akan berjiran dengan aku?".


Allah pun menjawab dengan mengatakan nama orang itu, kampung serta tempat tinggalnya. Setelah mendapat jawapan, Nabi Musa turun dari Bukit Tursina dan terus berjalan mengikut tempat yang diberitahu. Setelah beberapa hari di dalam perjalanan akhirnya sampai juga Nabi Musa ke tempat berkenaan.


Dengan pertolongan beberapa orang penduduk di situ, beliau berjaya bertemu dengan orang tersebut. Setelah memberi salam beliau dipersilakan masuk dan duduk di ruang tamu.


Tuan rumah itu tidak melayan Nabi Musa. Dia masuk ke dalam bilik dan melakukan sesuatu di dalam. Sebentar kemudian dia keluar sambil membawa seekor babi betina yang besar. Babi itu didukungnya dengan cermat. Nabi Musa terkejut melihatnya. "Apa hal ini?, kata Nabi Musa berbisik dalam hatinya penuh kehairanan.


Bai itu dibersihkan dan dimandikan dengan baik. Setelah itu babi itu dilap sampai kering serta dipeluk cium kemudian dihantar semula ke dalam bilik. Tidak lama kemudian dia keluar sekali lagi dengan membawa pula seekor babi jantan yang lebih besar. Babi itu juga dimandikan dan dibersihkan. Kemudian dilap hingga kering dan dipeluk serta cium dengan penuh kasih sayang. Babi itu kemudiannya dihantar semula ke bilik.


Selesai kerjanya barulah dia melayan Nabi Musa. "Wahai saudara! Apa agama kamu?". "Aku agama Tauhid", jawab pemuda itu iaitu agama Islam. "Habis, mengapa kamu membela babi? Kita tidak boleh berbuat begitu." Kata Nabi Musa.


"Wahai tuan hamba", kata pemuda itu. "Sebenarnya kedua babi itu adalah ibubapa kandungku. Oleh kerana mereka telah melakukan dosa yang besar, Allah telah menukarkan rupa mereka menjadi babi yang hodohrupanya. Soal dosa mereka dengan Allah itu soal lain. Itu urusannya dengan Allah. Aku sebagai anaknya tetap melaksanakan kewajipanku sebagai anak. Hari-hari aku berbakti kepada kedua ibubapaku sepertimana yang tuan hamba lihat tadi. Walaupun rupa mereka sudah menajdi babi, aku tetap melaksanakan tugasku.", sambungnya.


"Setiap hari aku berdoa kepada Allah agar mereka diampunkan. Aku bermohon supaya Allah menukarkan wajah mereka menjadi manusia yang sebenar, tetapi Allah masih belum memakbulkan lagi.", tambah pemuda itu lagi.


Maka ketika itu juga Allah menurunkan wahyu kepada Nabi Musa a.s. 'Wahai Musa, inilah orang yang akan berjiran dengan kamu di Syurga nanti, hasil baktinya yang sangat tinggi kepasa kedua ibubapanya. Ibubapanya yang sudah buruk dengan rupa babi pun dia berbakti juga. Oleh itu Kami naikkan maqamnya sebagai anak soleh disisi Kami."


Allah juga berfirman lagi yang bermaksud : "Oleh kerana dia telah berada di maqam anak yang soleh disisi Kami, maka Kami angkat doanya. Tempat kedua ibubapanya yang Kami sediakan di dalam neraka telah Kami pindahkan ke dalam syurga."


Itulah berkat anak yang soleh. Doa anak yang soleh dapat menebus dosa ibubapa yang akan masuk ke dalam neraka pindah ke syurga. Ini juga hendaklah dengan syarat dia berbakti kepada ibubapanya. Walaupun hingga ke peringkat rupa ayah dan ibunya seperti babi. Mudah-mudahan ibubapa kita mendapat tempat yang baik di akhirat kelak.


Walau bagaimana buruk sekali pun perangai kedua ibubapa kita itu bukan urusan kita, urusan kita ialah menjaga mereka dengan penuh kasih sayang sebagaimana mereka menjaga kita sewaktu kecil hingga dewasa.


Walau banyak mana sekali pun dosa yang mereka lakukan, itu juga bukan urusan kita, urusan kita ialah meminta ampun kepada Allah S.W.T supaya kedua ibubapa kita diampuni Allah S.W.T.


Doa anak yang soleh akan membantu kedua ibubapanya mendapat tempat yang baik di akhirat, inilah yang dinanti-nantikan oleh para ibubapa di alam kubur.


Erti sayang seorang anak kepada ibu dan bapanya bukan melalui hantaran wang ringgit, tetapi sayang seorang anak pada kedua ibubapanya ialah dengan doanya supaya kedua ibubapanya mendapat tempat yang terbaik di sisi Alla
h.

Thks Sudi Membaca Entry sHa ! Muah2 !

15 September 2011

PETUA : Isteri-isteri sentiasa dara

ISTERI-ISTERI SENTIASA DARA





PETUA DARI
Dr. Fatimah Az-Zahra

Ustazah menurunkan petua untuk kaum ibu menjaga diri agar sentiasa jadi macam 'abqaro' menurut ayat di dalam Surah al-Waqiah.

('Abqaro' ini bermaksud perawan yang sentiasa menjadi perawan) Ayat ini elok untuk diamalkan setiap hari oleh kaum ibu untuk menjaga kesihatan luar dan dalam.
 

Caranya:
Lepas solat Isya', ambil air segelas, baca Al-Fatihah sekali, Ayatul Qursi sekali dan Surah Al-Waqiah ayat 35-38 sebanyak 7 kali. Tiup dalam air dan minum. Niat dlm hati utk menjaga kecantikan diri & utk kebahagiaan
rumahtangga.
Makna surah Al-Waqiah ayat 35-38:

(56.35) Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa,

56.36) Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh),

(56.37) Yang tetap mencintai jodohnya, serta yang sebaya umurnya, (56.38) (Semuanya itu disediakan) bagi puak kanan
.

Thks Sudi Membaca Entry sHa ! Muah2 !

12 September 2011

Musim Orang Kahwin Dah Tiba

Salam sumer yea...

Mlm2 ni sha ambil kesempatan bwat entry terbaru la..x syok x gatal2 tangan tulis kt sini..hmm..apa topik hari ni...dalam kemeriahan menyambut hari raya....wah sha dah pun dapat kad saman a.k.a kad jemputan kahwin pada musim2 raya nih...
peh..cayaler... kira 2 in 1 la... datang beraya sambil hadirkan diri ke majlis perkahwinan... minggu ni kerja 4 hari jek...best2...coz Jumaat 16th Sept..cuti for hari Malaysia... so total 3 hari la cuti.. apa lagi sabtu & ahad tu nanti insyallah sha akan hadiri bbrapa majlis kenduri kawen kengkawan kt office...
Sebut pasal kerja kahwin ni..sha nak sentuh pasal Bab Munakahat.. haa...Munakahat = Perkahwinan..sape org2 Johor yg sekolah agama darjah 5 dgn 6 mesti tau pasal nih... :-)
mari kita imbas sedikit byk rukun2 nikah &  hikmahnya sebuah perkahwinan dalam Islam..Amin
Jom layan...

1. Hukum berkahwin itu ada empat :
1. Wajib - Orang yang cukup belanja dan tidak dapat menahan nafsunya.
2. Sunat - Orang yang cukup belanja dan ingin berkahwin.
3. Makruh - Orang yang cukup belanja tetapi tiada keinginan berkahwin.
4. Haram - Orang yang yakin tidak dapat melaksanakan tanggungjawab.
2. Rukun-rukun nikah :
1. Lelaki yang bakal menjadi suami.
2. Perempuan yang bakal menjadi isteri.
3. Wali yang adil
4. Dua orang saksi yang adil
5. Ijab dan Qabul (Tawaran dan Penerimaan)
3. Syarat-syarat lelaki bakal suami :
1. Beragama Islam
2. Tidak berihram haji atau umrah
3. Lelaki tertentu
4. Belum mempunyai empat isteri
5. Dengan kerelaan diri sendiri bukan paksaan
6. Seorang lelaki (bukan khunsa musykil)
4. Syarat-syarat perempuan bakal isteri :
1. Beragama Islam.
2. Perempuan yang tertentu.
3. Bukan Mahram kepada lelaki yang bakal menjadi suaminya
4. Bukan isteri orang dan tidak di dalam eddah orang lain.
5. Tidak berihram haji atau umrah.
5. Syarat-syarat wali :
1. Beragama Islam.
2. Seorang lelaki.
3. Baligh.
4. Dengan kerelaan sendiri bukan paksaan.
5. Tidak berihram haji atau umrah.
6. Orang yang adil ( tidak fasiq ).
7. Seorang yang sempurna akalnya.
6. Syarat-syarat saksi :
1. Bilangannya tidak kurang daripada dua orang.
2. Beragama Islam.
3. Berakal
4. Baligh
5. Lelaki.
6. Sejahtera pancaindera (boleh melihat, mendengar, bertutur). 7. Memahami isi-isi kandungan lafaz ijab dan qabul.
8. Orang yang adil (tidak fasiq)
7. Sighah Ijab:
1. Sighah ijab hendaklah digunakan lafaz nikah atau dengan terjemahan daripada dua lafaz itu dalam apa jua bahasa.
2. Lafaz ijab boleh dibuat oleh wali itu sendiri atau wakilnya.
Contohnya : "Aku nikahkan dikau dengan anak perempuanku Fatimah bte Abdullah / berwakilkan wali bapanya kepadaku dengan maskahwinnya RM 40.00 tunai ".
Sighah Qabul : Iaitu upacara penerimaan daripada lelaki sendiri ataupun wakilnya setelah selesai sighah ijab dengan tidak diselangi oleh apa-apa perkataan asing atau masa yang panjang.
Contohnya : "Aku terima nikah Fatimah bte Abdullah dengan maskahwinnya RM 40.00 tunai " .
8. Tanggungjawab suami kepada isteri :
1. Pemberian maskahwin.
2. Pemberian nafkah.
3. Berkelakuan baik.
4. Memberi bimbingan.
5. Menjaga kehormatan isteri.
6. Memberi layanan zahir dan batin.
7. Melakukan keadilan sekiranya berpoligami.
9. Tanggungjawab isteri kepada suami :
1. Wajib taat kepada suaminya.
2. Wajib tinggal di rumah yang dietapkan oleh suaminya.
3. Wajib menjaga kehormatan dirinya.
4. Wajib menjaga rumahtangganya.
5. Tidak menolak panggilan suami jika dipanggil ke tempat tidur.
10. Tanggungjawab bersama suami dan isteri :
1. Halal pergaulan sebagai suami-isteri.
2. Suci benih keturunan.
3. Wujud hak pusaka-mempusakai di antara keduanya.
4. Sah taraf anak (keturunan) kepada suami.
5. Kewajipan keduanya berlaku dalam pergaulan.
6. Bermesyuarat dan berbincang di dalam hal ehwal rumahtangga.
7. Berlaku adil di dalam segala bentuk kehidupan.

 (credit pic tu cik google - sorry sha peminat tegar KJH)
 Sumber : Al-Azim

Thks Sudi Membaca Entry sHa ! Muah2 !

10 September 2011

Salam Aidilfitri 2011

Salam Aidilfitri semua yea...

Lamanye sha x update blog sha ni..aduhai...bz dibulan puasa & xtvt beraya mengunjungi sanak saudara...
hari ni pun sha continue beraya..mmg memenatkan..ketika entry ni ditulis sha baru lepas solat maghrib..rehatkan badan..sambil buka laptop kesayangan sha ni...haha...dah lama x menulis..mcm merapu lak gak kan.. aduhai cik papa ajak lak beraya rumah jiran sebelah ni..non stop
Anyway..jom tatap gambar sha sefamily semasa 1st hari raya aidilfitri... x terlewat juga sha ucapkan Selamat hari Raya Aidilfitri kepada sumer rakan2 blogger yg sudi singgah datang menjenguk sha di shamylivinglife..


Susah kan si Ami ni nak ajak bergambar..tokleh dok diam...

Thks Sudi Membaca Entry sHa ! Muah2 !

06 Jun 2011

UNIK DAN MENAKJUBKAN

Salam sumer...

Dah berbulan rasanya sha x update blog kesayangan sha ni...bukan apa... bz... hehe
Anyway..jom layan entry terbaru sha kali nih...
DI INGATKAN SEMULA supaya tak lupa...
Protokol ke 10 Yahudi mengandungi 8 perkara....

1.. Song....

Lagu-lagu yang menghiburkan..jika ada anak-anak yang tak tau
mengucap..tetapi boleh menghafal lagu Hindustan yang
panjang
berjela... Ada anak-anak yang tak hafal Fatihah....tapi
boleh mengingati
lagu Siti Norhaliza yang panjangnya berdepa depa.....
berjaya sudah
Yahudi.... Hinggakita terfikir..... bagaimana jadinya
radio kalau tanpa
lagu?

2. ...Sex.....

Lagi satu kegilaan remaja dan yang tua. Sex
dimana-mana..di kaca tv,
dalam filem, dalam iklan...babak sex amat lumrah..
kekadang adegan sex
tak diperlukan, tetapi diselitkan jua sehingga ada
orang menonton filem
hanya kerana ada adegan sex... filem 18SX amat laris
berbanding filem
U...VCD lucah mudah didapati...dan harganya amat
murah...Adakah filem
yang tiada adegan sex? Lagi sekali berjaya sungguh
Yahudi
laknatullah......

3. ...Smoke....

Rokok..menjadi kegilaan para remaja...sehingga
dikatakan tidak modern
jika tidak merokok...malah sekarang merokok menjadi
budaya bagi mana-
mana perempuan yang kononnya mau di gelar "up to
date"..Dulu yang
merokok ini golongan pelacur saja....ataupun penari
kabaret....( aku
tengok dari filem P Ramlee )....Syabas
yahudi...berjaya lagi kamu....

4. ....Sport...

Pelbagai jenis sukan di tonjolkan dan lelaki dengan
perempuan sama-sama
berlumba mencari nama dalam sukan...hinggakan sekarang
bola sepak pun
perempuan main juga.. .Bila bersukan, tutup aurat
mestilah jauh sekali,
sembahyang pun banyak yang miss....bukan yang bermain
sahaja tak
sembahyang...yang menonton pun tak sembahyang juga
...... Kalau menonton
dirumah...akan lambat sembahyang sebab takut tak
nampak macam mana masuk
GOL....

Yahudi gol lagi......sampai ada ulamak
kata...kerana sukan..sembahyang
boleh tangguh...Mashaallah,..

5. .. Fun..

Hiburan...dimana-mana kita dapat hiburan yang
melalaikan.... Kalau kita
lihat dalam 100 majalah..mungkin 99 adalah majalah
hiburan..

termasuklah majalah mangga...yang
menayangkan buah mangga artis perempuan....
Kalau ada konsert....sanggup orang
Islam bertandang hingga
menghabiskan banyak wang dan bila ke
konsert....pelbagai maksiat akan diselit masuk....
Yahudi terhibur lagi....

6.... Female...

Perempuan...tawaran Yahudi yang amat
mengasyikkan..terutama dalam iklan..yang kadang-kadang
tidak ada kena
mengena dengan perempuan... Kalau kita ke kedai bateri
kereta....

dihadapan bateri terpampang gadis sunti separuh bogel
beraksi...apa kena
mengena bateri kereta dengan perempuan?... kalau iklan
Modess...perempuan adalah patutnya... Yahudi bersorak
lagi.....

7...Fashion....

Fesyen terutama perempuan yang bermacam-
macam..sehinggakan kalau pakai
tudung pun mereka dah tak menutup aurat....
Macam mana dikatakan bertutup aurat jika bertudung
tetapi berbaju ketat
yang kekadang menampakkan pusat? Yang mewarnakan
rambut lagi
teruklah...Buat apa bertudung kalau rambut
diwarnakan....Bila warnakan
rambut..mestilah tidak bertudung sebab kalau
bertudung..bagaimana nak
menayangkan warna rambut yang terkini itu...Kalau dah
rambut di
warnakan... sembahyang pun tak sah...malah mandi hadas
pun tak sah sebab
kebanyakan pewarna adalah kalis air...itu tak kira
yang cukur bulu
kening lagi...

Yahudi ketawa lagi....Umat islam sudah jadi macam
Yahudi....

8. .. Food..Makanan..

Lagi satu kegilaan Umat Islam terutama makanan dari
Barat termasukalah
MC D, Kentucky , Pizza hut...dan seribu satu macam
lagi...Buah kurma yang
menjadi makanan Rasulullah di pandang hina....masuk
rumah pun setahun
sekali bila bulan Ramadan...tapi makanan Barat menjadi
kebanggaan...Bila
makanan datang dari Barat..adakah kita yakin tentang
halalnya? Contoh
Kentucky ..rempahnya datang dari Amerika.... siapa nak
pergi
check...halal ke tidak? Bila makan benda haram,
masakan iman menjadi
mantap... Maka lahirlah Umat Islam yang bukan perangai
saja macam
yahudi...tetapi berfikiran pun macam
yahudi...Nauzubillah.....Yahudi
makan Islam lagi...

Itu baru protokol yang ke 10......yang lain-lain entah
macam-macam
lagi.... aku cinta Malaysia .....tapi lebih cintakan
ALLAH...........
oleh itu, jika berlaku pertembungan antara kepentingan
manusia dengan
kepentingan Allah......

DAHULUKAN KEPENTINGAN ALLAH....

Ayat2 Al Quran yang boleh diamalkan :

Untuk elak suami/isteri dan anak2 bergaduh :
Surah Al Baqarah - Ayat 102

Anak2 pandai belajar :
Surah Al Anbiyaa'- Ayat 79

Anak2 lembut hati/ elak panas baran :
Surah Al Anbiyaa - Ayat 69,
Surah Al Hasyr - Ayat 22-24

Anak2 malas sekolah :
Surah Toha ayat 1-5

Ayat pendinding : Ayat akhir surah At Taubah

Bg anak2 yg suka keluar malam :
Surah Ar Ruum Ayat 31. Baca 33x

Untuk jadi pendinding rumah :
Surah Al BAqarah dibaca & tiup pd air , dan spray
keliling rumah

1 minit untuk mengingat Allah

Langkah 1:
* Sebutlah dengan sepenuh hati dan lidah yang fasih:
* SUBHANA'LLAH
* ALHAMDULI'LLAH
* LAA I LAAHA ILLA'LLAH
* ALLAHU AKBAR
* ASTAGHFIRU'LLAH
* LAA ILAAHA ILLA'LLAH, MUHAMMADUR RASULU'LLAH
* ALLAHUMMA SALLI WA SALLIM WABARIK ' ALA SAYYIDINA
MUHAMMAD WA AALIHI
* WA SAHBIHI AJMA'EEN

Langkah 2:
* Hayatilah sedalamnya akan makna ayat demi ayat,
perkataaan demi perkataan

Thks Sudi Membaca Entry sHa ! Muah2 !

05 Mac 2011

Perbualan dalam pesawat buka hati warga Australia anuti Islam




Berikut perbualan antara Ustaz Dr Jamnul Azhar Haji Mulkan dengan warga Australia, Smith Johnson, yang mengagumi teknologi zaman Firaun yang membuat piramid dan bertahan hingga kini.

""Adakah awak lihat tiang langit?''

""Tidak!''

""Kalau Firaun membina piramid dengan menggunakan satu tiang, Tuhan menggantung langit tanpa tiang!''


Al-QURAN sifatnya mencabar, bukan hanya pada sains, malah semua bidang ilmu. Ini kerana Al- Quran adalah mukjizat, Kalamullah, bukan karangan manusia.

Atas dasar inilah, Ustaz Dr Haji Jamnul Azhar Haji Mulkan, memulakan ceramah beliau yang berjudul Al-Quran Mencabar Sains di Audiorium Madrasah Aljunied Al-Islamiah pada 2 Jun lalu sempena Mahrajan Penghayatan Al-Quran madrasah tersebut.

Menyampaikan ceramah dalam bentuk bercerita, Ustaz Jamnul menceritakan pengalamannya menaiki pesawat dari Kahirah ke Singapura beberapa tahun yang lalu. Di dalam pesawat, beliau duduk di sebelah seorang warga Australia yang bernama Smith Johnson.

Encik Johnson memberitahu Ustaz Jamnul bahawa beliau berasa kagum dengan teknologi zaman pemerintahan Firaun. Piramid-piramid yang dibina ribuan tahun dapat bertahan sampai sekarang.

Beliau juga kagum kerana piramid yang didirikan dengan hanya menggunakan satu tiang sahaja. (Tidak disebut tenaga paksa golongan hamba yang digunakan untuk mendirikannya).

Ustaz Jamnul lalu menyuruh Smith Johnson memandang ke luar jendela dan melihat langit.

""Adakah awak lihat tiang langit?'' tanyanya kepada Smith Johnson.

""Tidak!''

""Kalau Firaun membina piramid dengan menggunakan satu tiang, Tuhan menggantung langit tanpa tiang!''

Al-Quran, jelas Ustaz Jamnul, bukanlah sebuah buku sains. Bagaimanapun,banyak perkara sains disentuh secara tidak langsung.

""Al-Quran diturunkan agar manusia menggunakannya sebagai panduan menyembah Allah. Bagaimanapun, banyak ilmu sains tergarap di dalamnya.

""Ada pihak orientalis, termasuk Smith Johnson, yang mengatakan Al-Quran itu ciptaan Nabi Muhammad saw. Allah swt mencabar manusia agar mencipta satu ayat yang setanding dengan Al-Quran tetapi ternyata manusia gagal,'' kata beliau.

""Namakan apa jenis ilmu sahaja, Al-Quran akan mencabarnya kerana ia adalah mukjizat. Ini termasuk ilmu sihir. Apakah Nabi Musa as bermain sihir apabila tongkat beliau menjadi ular?

Tidak! Dengan mukjizat Tuhanlah, tongkat beliau menjadi ular.''

Menurut Ustaz Jamnul, ramai orang bukan Islam, seperti Encik Johnson ketika ditemui membaca Al-Quran, tetapi belum terbuka hati untuk memeluk agama Islam dan mempersoalkan hukuman yang ditetapkan oleh Islam untuk orang yang melakukan perbuatan zina dan mencuri.

Ustaz Jamnul mengambil kesempatan menjelaskan kepada Encik Johnson bahawa hukuman itu tidaklah kejam seperti yang disangka. Umpamanya, sebelum seseorang pencuri itu dihukum, 20 syarat perlu dipenuhi.

""Pisau misalnya mesti tajam agar penerima tidak terlalu terseksa. Orang yang memotong memakai tudung hitam dan tidak boleh bersuara. Ini adalah untuk menjaga keselamatannya pada kemudian hari. Ambulans sudah bersedia. Yang menerima hukuman, rela dengan hukumannya, dan sebagainya.''

Encik Johnson akhirnya sedar bahawa beliau berhadapan dengan seorang mahasiswa Universiti Al-Azhar dalam bidang perubatan. Setiap pertanyaannya dapat dijawab dengan munasabah oleh Ustaz Jamnul.

Walaupun Ustaz Jamnul berada dalam fakulti perubatan, beliau berkata bahawa bukan sains atau perubatan yang menyembuhkan pesakit. Pesakit diberi ubat oleh doktor. Ubat itu adalah sebagai perantaraan. Yang menyembuhkan ialah Tuhan.

Sampai di Singapura, Ustaz Jamnul menukar pesawat ke Pulau Pinang sementara Smith Johnson menukar pesawat untuk ke Melboune, Australia.

Setahun kemudian, mereka berjumpa di Lapangan Terbang Subang. Beliau berjubah dan isterinya memakai purdah.

""Saya menangis apabila beliau memberitahu saya bahawa beliau sudah memeluk agama Islam!

""Mungkin perbualan saya dengan beliau dalam pesawat dari Kaherah ke Singapura telah membuka hatinya untuk lebih mendalami Islam dan akhirnya menjadi penganutnya,'' kata beliau.



Sumber : forward email from geng office

Thks Sudi Membaca Entry sHa ! Muah2 !

27 Februari 2011

Daphne Iking Sudah Peluk Islam & Berkahwin!

Salam Pagi minggu geng blogger...

Cuaca cantik la hari ni.... ditambah dgn pemandangan menghijau dari depan rumah sha yg mendamaikan...hmm..terasa malas nk keluar ke mana2 hari ni...
hehehe..mood pun baik..so pepagi trus nak bwat entry baru la.... jom baca kisah pengacara dan pelakon terkenal Daphne Iking yg telah memeluk islam dan berkahwin dgn jejaka Melayu..
Alhamdulilah...


Thks Sudi Membaca Entry sHa ! Muah2 !

26 Februari 2011

GIGITAN JANTUNG

INI SATU PERINGATAN BUAT KAWAN YANG TERSAYANG,ELAK KAN TERKENA SINDROM GIGITAN ASMARA ATAU DGN
PERKATAAN LAIN GIGITAN DRAKULA….heh..heh.. betui ka ni.. 

Sekarang ‘love bite’ bukan saja sesuatu yang menyeronokkan tapi juga boleh bawa maut..so berhati2 di jalan raya....

Daily Mail melaporkan seorang wanita separuh lumpuh selepas mengalami serangan sakit jantung sebagai akibat gigitan asmara yang dilakukan oleh kekasihnya. Wanita yang tidak dinyatakan namanya, dimasukkan ke hospital di Auckland selepas tidak dapat menggerakkan tangan kirinya selepas kejadian itu.

Kes itu dikatakan yang pertama seumpamanya pernah dilaporkan.

Para doktor mengesyaki wanita itu diserang sakit jantung walau pada mulanya gagal mengesan puncanya. Mereka kemudiannya memeriksa kesan gigitan asmara pada bahagian kanan lehernya. Di bawah kesan itu, mereka menemukan punca serangan sakit jantung berkenaan.

Gigitan asmara itu menyebabkan kerosakan pada pembuluh darah itu dan pembentukan darah beku. Darah beku itu kemudian mengalir ke jantung mangsa, menyebabkan dia mengalami stroke....

So..jgn sebarang main gigit...silap ari sakit jantung pulak menyerang....huhu...



Thks Sudi Membaca Entry sHa ! Muah2 !

24 Februari 2011

Aku Mahu Tinggalkan Dunia Dalam Sujudku

Salam Geng...
Hari ni bosan..byk issue kt office..pastu dapat lak email forward dr geng office..
baca yok.... kisah yg menyentuh hati sampai sha mengalirkan airmata...bacalah sebagai santapan tazkirah di hari jumaat....

Madinah Al-Munawarah
(gambar : ikhsan cik google)

Suatu malam ketika aku sedang nyenyak tidur tiba-tiba aku melihat seolah-olah ayahanda menjelma di hadapanku. Perasaan kasih pada ayahanda tidak dapat ditahan-tahankan lagi, lalu aku berteriak: “Ayah… sudah lama tiada berita dari langit sejak ayahanda tiada!”

Waktu itu aku terlalu rindu setelah beberapa hari ayahanda wafat. Ketika aku sedang memanggil-manggil ayahanda, muncul pula para malaikat bersaf-saf lantas menarik tanganku, membawa aku naik ke langit.

Apabila aku mendongak temampaklah istana-istana indah yang dikelilingi taman-taman pawana serta anak-anak sungai mengalir saujana mata memandang.

Keindahan istana demi istana dan taman demi taman berjajaran di hadapan mata begitu mengasyikkan. Dari celahan pintu-pintu istana tersebut menjelmalah para bidadari seolah-olah patung bernyawa yang sangat jelita, sentiasa tersenyum dan bergelak ketawa. Bidadari itu berkata kepadaku: “Selamat datang wahai makhluk yang diciptakan syurga untuknya, dan kerana ayahanda kamu, kami diciptakan…”

Malaikat itu terus membawa aku naik ke langit seterusnya sehingga memasuki sebuah tempat yang dipenuhi istana-istana yang lebih indah daripada sebelumnya. Cahayanya bergemerlapan.

Dalam setiap istana itu terdapat rumah-rumah berisi pelbagai perhiasan indah yang belum pernah dilihat mata, tidak terdengar di telinga dan tidak pernah tersirat di hati. Penghuni istana-istana ini sentiasa bergembira, bergelak ketawa dan ceria. Di istana itu terdapat pelbagai kain sutera nipis dan tebal. Juga terdapat selimut-selimut daripada sutera dengan pelbagai warna dan corak.

Di atas rak-rak kelihatan pelbagai jenis gelas diperbuat daripada emas dan perak yang sungguh menawan. Pelbagai jenis hidangan makanan, buah-buahan serta air minuman yang lazat dan enak tersedia untuk dimakan. Pemandangan di taman-taman pula sungguh memukau dengan aliran sungai yang warnanya lebih putih daripada susu, rasanya lebih manis daripada madu dan baunya lebih semerbak daripada kesturi.
Aku yang kehairanan dan takjub lantas bertanya: “Untuk siapakah tempat-tempat indah sebegini dicipta? Apa nama sungai-sungai yang harum mewangi ini?”
Malaikat-malaikat itu menjawab:

“Tempat ini adalah Firdaus, tempat paling tinggi dan tiada lagi syurga di atasnya. Syurga Firdaus ini khas untuk singgahsana ayahandamu, semua rasul, nabi, para syuhada dan syiddiqun yang dicintai Allah. Sungai ini bernama al-Kautsar yang telah Allah janjikan kepada ayahandamu.”
Aku bertanya lagi: “Di mana ayahandaku?”

Malaikat-malaikat menjawab: “Sebentar lagi ayahandamu akan datang menjemputmu!”
Tidak lama kemudian aku ternampak istana-istana yang sangat putih dan permaidani yang tersangat indah. Tiba-tiba aku sudah berada di atas permaidani yang terbentang di atas singgahsana. Aku ternampak ayahandaku sedang berehat di atas singgahsana tersebut dikelilingi sekelompok orang yang tidak dikenali. Ayahanda menarik tanganku dan mencium dahiku berkali-kali.

Ayahanda berkata: “Selamat datang wahai puteriku!”
Lalu ayahanda meletakkan aku di atas pangkuannya dan berkata lagi:
“Wahai puteriku, tidakkah engkau lihat apa yang telah dijanjikan Allah kepadamu dan yang akan engkau perolehi?”

Ayahanda menunjukkan istana-istana yang disaluti bermacam-macam hiasan yang indah menawan serta berkilau-kilauan, saujana mata memandang.

Ayahanda berkata: “Inilah tempat tinggalmu, kediaman suamimu, kedua-dua anakmu serta orang-orang yang mencintaimu dan mencintai mereka. Bergembiralah… engkau akan mengikut ayahanda datang ke sini beberapa hari lagi…”

Aku berkata: “Kalau begitu senanglah hatiku dan bertambah rindu pada ayahanda.”
Selepas berjumpa beberapa ketika dengan ayahanda, aku terjaga. Tubuhku menggigil dan terasa takut yang amat sangat. Aku masih teringat-ingat bisikan ayahanda. Aku akan mengikut langkah ayahanda beberapa hari lagi. Aku masih ingat ayahanda berkata perkara yang sama sebelum wafat. Ayahanda pernah membisikkan bahawa akulah orang pertama yang menyahut panggilan Ilahi selepasnya.

Sejak hari ayahanda wafat lagi aku selalu menangis dan bersedih. Perasaan sedih makin terasa selepas bermimpi bertemu ayahanda. Aku tahu tidak lama lagi aku akan meninggalkan dunia fana ini untuk bersama ayahanda tercinta di akhirat yang kekal, aman dan sentosa.

Aku menceritakan mimpi tersebut pada suamiku dan juga pembantuku Asma binti Umays. Aku beritahu saat ajal hampir tiba. Asma menunjukkan pelepah kurma basah untuk membuat usungan seperti yang dilihat dibuat di Habshah.

Aku tersenyum apabila melihat keranda itu. Aku berwasiat supaya jenazahku nanti dikebumikan pada malam hari agar tiada seorang pun yang marah apabila melihat jenazahku. Aku juga meminta suamiku supaya menikahi Umamah, saudara perempuanku. Umamah menyayangi anakku seperti aku menyayangi mereka.

Setelah merasa saat ajal hampir tiba aku membawa dua orang anakku menziarah makam ayahanda. Tubuhku terasa sangat lemah untuk memijak. Tapi aku gagahi juga untuk bersembahyang dua rakaat antara mimbar dan makam ayahanda.

Tidak lama lagi jasadku akan berpisah dengan roh. Aku akan meninggalkan dua puteraku. Lalu aku peluk dan cium kedua-duanya bertubi-tubi. Sayang, ibumu terpaksa pergi dulu…

Selamat tinggal sayangku, puteraku dan suami tercinta. Biarlah aku menghadap Ilahi tanpa tangisan sesiapa. Aku tidak sanggup melihat tangisan puteraku dan suamiku. Biarlah mereka berada di sisi makam ayahanda dan suamiku bersembahyang. Kalau boleh aku mahu tinggalkan dunia ini dalam bersujud pada Ilahi.

Aku terus meninggalkan dua puteraku dan membiarkan suamiku bersembahyang di masjid. Aku mengambil ramuan hanuth, sejenis pengawet mayat yang ayahandaku biasa gunakan. Aku siramkan air ramuan itu ke seluruh tubuhku. Kemudian aku memakai kain sisa kapan ayahandaku. Selepas itu sekali lagi aku memanggil Asma binti Umays yang sentiasa mengurus dan merawatku.

Pada Asma aku berpesan, “Wahai Asma, perhatikanlah aku. Sekarang aku hendak masuk ke rumah membaringkan tubuhku sekejap. Jika aku tidak keluar, panggillah aku tiga kali dan aku akan menjawab panggilanmu. Tetapi jika aku tidak menjawab, ketahuilah aku telah mengikut jejak langkah ayahandaku!”

Setelah sejam berlalu, Asma memanggil-manggil nama wanita itu tetapi tiada sebarang jawapan. Ketika penjaga itu masuk, dia terkejut apabila melihat wanita kurus cengkung itu meninggal dunia dalam sujudnya. Inna lillahi wa inna ilaihi rajiun…

-----------------------
Aku dalam cerita di atas ialah Fatimah az-Zahra, anak Rasulullah dengan isteri pertamanya Siti Khadijah. Fatimah meninggal dunia dalam usia 28 tahun setelah 40 hari Rasulullah s,a.w. wafat dan jenazahnya dimakamkan di perkuburan Baqi’ di Madinah. 


Thks Sudi Membaca Entry sHa ! Muah2 !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More