10 Januari 2011

Bahaya Minum Teh Ais?

Salam Blogger...

Hari ni baru berkesempatan nak bwat entry baru....

Meh la baca sesama...

 (gambar ikhsan cik google)

Siapa tak suka minum teh ais? Rasanya yang manis menyegarkan, berpadu dengan harga murah membuat teh ais menjadi minuman favourite di segala suasana, termasuk saat berbuka puasa.

Populariti teh ais terbukti dengan kehadirannya di hampir semua tempat makan, mulai dari kelas warung hingga restoran mahal. Mungkin banyak yang setuju dengan keenakkan teh ais "Walau apapun makanannya, minumnya tetap teh ais."

Tapi tahukah Anda, di balik kenikmatannya, teh ais menyimpan potensi merugikan bagi kesihatan seseorang. Penelitian Loyola University Chicago Stritch School of Medicine mengungkap bahwa kondisi teh ais berlebih meningkatkan risiko menderita batu ginjal.

Seperti dikutip dari laman Times of India, teh ais mengandung konsentrasi tinggi oksalat, salah satu bahan kimia kunci yang memicu pembentukan batu ginjal. "Bagi mereka yang memiliki kecenderungan sakit batu ginjal, teh ais jelas menjadi minuman terburuk," kata Dr John Milner, asisten profesor Departemen Urologi, yang tergabung dalam penelitian.

Milner mengatakan, teh panas sebenarnya juga menyimpan efek buruk yang sama. Hanya, takaran penyajian teh panas biasanya lebih kecil. Logikanya, orang meminum teh panas tak akan sebanyak minum teh ais. Jarang orang yang menginginkan teh panas saat haus. Berbeza dengan teh ais, di mana banyak orang sanggup meminumnya lebih dari segelas saat haus dan cuaca panas.

Lelaki, wanita posmenopause dengan tingkat paras estrogen rendah, dan wanita yang pernah menjalani operasi pengangkatan indung telur paling rentan terpapar impak buruk teh ais. Oleh kerana itu, Milner menyarankan, mengganti konsumsi minuman itu dengan air putih, atau mencampurnya dengan lemon. "Lemon kaya kandungan citrates, yang dapat menghambat pertumbuhan batu ginjal," kata Milner.

Batu ginjal adalah kristal kecil yang terbentuk dari mineral dan garam yang biasanya ditemukan dalam air seni, ginjal atau saluran kemih. Mineral tak terpakai itu umumnya akan keluar dari tubuh bersama urin, tapi dalam kondisi tertentu akan mengendap dan membatu di dalam saluran kemih.

Peneliti juga mengungkap sejumlah makanan lain yang berpotensi menyimpan efek buruk. Mereka menyebut antara lain: bayam, cokelat, kacang-kacangan, garam, dan daging.

Sebaiknya, konsumsi teh ais dan makanan-makanan itu secara moderat demi kesehatan ginjal. Padukan pula dengan makanan tinggi kalsium yang dapat mereduksi oksalat. Dan, tentu saja perbanyak minum air putih.

(sumber : forward kawan2 office)

11 Komen Anda:

fuh..nasib la saya tak suka minum tea2 bagai ni..air sejuk dah cukup buat saya hehe :)

teh ais memang sedap minum waktu bila-bila pun...tapi saya jarang minum..boleh kira dengan jari..dalam sebulan mungkin 1 sahaja.Tak minum pun takpe,bila dah baca artikel ni..

nasib baik teh tarik bukan favorite saya. hihi ..

salam ziarah ptg isnin...salam kenal dariSu manje

mintak share ye..kawan2 saya sume gila teh ais..hee

huhuhu..seb bek cik mimie x suka minum air teh dan juga air2 manis yg len.. lebih suka air kosong sahaja..=)

salam dear all...
kalau ada yg nak paste/share entry ni..silakan...
sharing is caring...

erk. yann sangat suka minum teh ais. huhu.
harus dielakkan lepas nih kan. thanks 4 sharing. :)

suka sgt minum air teh ais. sobs3

sangat ferfect sekali isi dalam blog ini thanks ya shobb!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More