07 Julai 2010

Mengatasi Tidur Berdengkur

Salam geng..
Jom baca alkisah mengatasi tidur berdengkur...
kat luar hujan ni...bestnya kalau dapat tidur....apa nak buat...kerja...

Sebut saja tentang berdengkur, kita akan membayangkan simpton ini membabitkan kaum lelaki sahaja khususnya mereka yang berleher pendek dan suka tidur.

Selain ciri-ciri personaliti yang dikaitkan, lelaki yang berdengkur juga digambarkan sebagai malas dan lemah dari segi fizikal.

Namun begitu, masih ramai yang tidak tahu di sebalik ribuan lelaki, wanita juga berdengkur ketika tidur. Bagi kebanyakan wanita, berdengkur tanpa disedari ketika tidur adalah sesuatu yang memalukan tambahan pula apabila ditegur oleh suami atau rakan sebilik.
Disebabkan teguran, rasa malu dan berdengkur boleh mengganggu ketenteraman dalam bilik tidur, kaum hawa akan berusaha sedaya upaya menjalani pembedahan bagi menghindarinya.
Malah bilangan mereka mengikut nisbah 3:2 atau setiap tiga lelaki, dua wanita datang ke hospital untuk merawat penyakit berdengkur membuktikan bahawa wanita turut mengalami simpton ini.
Ketua Jabatan dan Pakar Telinga, Hidung dan Tekak, Fakulti Perubatan UKM, Prof. Madya Dr. Abdullah Sani ketika mengulas perkara ini berkata, wanita sanggup melakukan apa sahaja termasuk pembedahan untuk mengatasi masalah ini.
Menurut beliau, selain mengganggu keharmonian di bilik tidur, ia boleh menjurus kepada pergaduhan hingga berlakunya perceraian terutamanya apabila si suami tidak boleh bertolak ansur dalam perkara ini.
Sebaliknya kata Dr. Abdullah, berlainan bagi wanita yang semula jadinya bersifat pemaaf kerana mereka lebih bertolak ansur terhadap suami yang berdengkur.
Berdengkur terjadi disebabkan saluran pernafasan tersumbat dan ia berkait rapat dengan hidung, lelangit dan anak tekak.
Katanya lagi, perkara ini sering berlaku kepada mereka yang suka tidur terlentang hingga mengakibatkan otot-otot pada lelangit dan lidah mengalami kerehatan penuh hingga mengecil serta menyumbatkan injap saluran pernafasan.
Seterusnya, apabila mereka menarik nafas, angin yang masuk dalam ruang sempit akan menyebabkan berlakunya dengkur.
Tambah beliau lagi, biasanya masyarakat selalu memandang ringan kepada berdengkur.
Katanya, walaupun berdengkur ini dilihat tidak serius tetapi sekiranya ia tidak diubati akan mengakibatkan penyakit lain seperti sleep apnoea yang menyebabkan kegagalan jantung dan angin ahmar.
Beliau yang mengkelaskan berdengkur kepada tiga peringkat:-
* Berdengkur peringkat pertama ialah, berdengkur yang ringan dengan empat atau lima kali dengkuran kemudiannya berhenti dan seterusnya diulangi lagi.
* Kedua, berdengkur yang sederhana iaitu berdengkur berterusan selama 10 hingga 15 minit dan bunyinya yang sama rata.
* Ketiga, berdengkur yang serius diikuti dengan berhentinya pernafasan sehingga terjaga. Kemudiannya akan menarik nafas yang dalam dan keadaan ini diulanginya secara berterusan. Dengkuran ini dipanggil sleep apnoea.
Jelasnya lagi, kebanyakan wanita tergolong dalam kelas pertama dan kedua dan mereka jarang sekali mengalami dengkuran yang serius.
Menurut beliau, mereka yang mengalami keletihan juga boleh mengakibatkan berdengkur.
Golongan ini katanya, dikelaskan dalam berdengkur ringan kerana hanya berdengkur sekali sekala dan bukannya setiap malam. Disebabkan terlalu letih di siang hari, jelasnya, mereka akan berdengkur apabila otot-otot di bahagian leher kepala dan mulut mengalami kerehatan yang berlebihan.
Ini juga berlaku kepada individu yang suka meminum minuman keras.
Setiap kali beliau menemui pesakit, pertanyaan yang akan diajukan sama ada mereka mengalami mengantuk yang berlebihan pada waktu siang.
Ini kerana katanya, gejala mengantuk itu menandakan pesakit mengalami sindrom sleep apneoa.
Katanya lagi, para pesakit boleh mengesan sendiri simpton ini apabila mereka sering tertidur tatkala memandu, menaiki bas atau membaca.
”Selain itu, berdengkur boleh dikesan ketika mereka yang menjalani pemeriksaan fizikal mendapati anak tekak dilelangit lebih panjang daripada biasa sehingga mencecah lidah,” katanya lagi.
Selain itu ujar beliau, ia boleh dikesan apabila anak tekak itu bengkak dan merah.
Menurut beliau, rawatan akan dilakukan untuk membuka ruang pernafasan yang telah tersumbat dengan pembedahan.
Cara lain atasi berdengkur:
* Dr. Abdullah Sani menasihati mereka yang berdengkur supaya tidak tidur terlentang tetapi tidur mengiring.
* Kaedah lama pula dengan cara menjahitkan poket di belakang baju atau seluar dan masukkan bola tenis ke dalam poket yang telah dijahit.
Cara ini boleh menyebabkan ketidakselesaan ketika tidur khususnya kepada mereka yang suka tidur terlentang dan mengelakkan berdengkur.
Sebagai mengakhiri perbualannya beliau memberitahu, dengan membeli bantal yang direka khas seperti contour pillow boleh menghindarkan masalah berdengkur. Bagaimanapun katanya, doktor tidak dapat memastikan sama ada ia boleh dihindarkan sepenuhnya ataupun tidak.

Sekian...sharing is caring..enjoy reading

1 Komen Anda:

banyak blog yang saya kunjungi tidak layak untuk dibaca apalagi dipublikasikan, namun berbeda dengan blog ini, blog ini sangat kaya akan sentuhan seni dan update informasinya sangat cepat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More